Historie Chevrolet 4400

Erfgoed op wielen uit de regio

De Gemeente Ravenstein moest in 1956 een nieuwe brandweerwagen aanschaffen omdat de Austin Bellenwagen, die door de Engelsen na de oorlog was achtergelaten voor Brandweer korpsen, aan vervanging toe was. Hiervoor heeft de Gemeente een bestek opgesteld voor bouwers van Brandweer voertuigen. Zij konden vervolgens een offerte naar de Gemeente Ravenstein op sturen

Hier vindt u het bestek van de Gemeente Ravenstein.

De firma van Born heeft de opdracht gekregen om het chassis van een Chevrolet 4400 op te bouwen tot brandweervoertuig. Deze is op 14 januari 1956 in gebruik genomen door de Gemeente Ravenstein.

Het Brandweer voertuig heeft tot 16 augustus 1975 dienst gedaan. Daarna is het voertuig ingezet als materiaal en manschappenwagen. In 1983 is het besluit gekomen het voertuig niet meer te laten keuren en te verzekeren. Aan gezien er ruimte in de kazerne was heeft men besloten het voertuig te restaureren. Met een groep vrijwilligers is men aan de slag gegaan, wetende dat het een grote klus was. Maar als zo vaak bleek het restaureren tegen te vallen.

Toen er in het korps behoefte was aan een tweede Brandweervoertuig voor cursussen, na te rijden en het vervoer van extra materiaal was er geen plek meer voor de Chevrolet. De groep restaurateurs hadden zich verkeken op het vele werk. Toen men een bod kreeg van een particulier op de Chevrolet was de beslissing snel gevallen. Deze particulier heeft de wagen in 1987 overgenomen van de Brandweer Ravenstein. Hij heeft veel geld en energie in voertuig gestoken voor de verdere restauratie Maar ook hij kreeg problemen met stalling en heeft het voertuig in 1989 verkocht aan de firma VTN in Oss, een bedrijf dat brandweer materiaal verkoopt. Deze wilde het brandweervoertuig gebruiken voor beurzen en promotie. De Chevrolet kwam in het magazijn te staan maar is nooit gebruikt voor activiteiten . Daar de firma VTN wilde uitbreiden moest het voertuig weg. Via een vertegenwoordiger van de firma VTN kwamen wij er achter dat hij te koop was.

De brandweer Haren heeft ook een Chevrolet gehad die men graag terug had willen hebben. Het voertuig bleek helaas gesloopt. Met de firma VTN een afspraak gemaakt en gezegd dat we belangstelling hadden en dat wij een x bedrag beschikbaar hadden. Maar dat we eerst met de Burgemeester moesten overleggen wat betreft stalling en verzekering . Nu dat is allemaal goed gekomen we kregen stalling en de verzekering. De firma VTN ging akkoord met het bedrag zodat de koop rond was

Op 14 oktober 2003 is de Chevrolet met de Motor Spuit Aanhanger naar Haren gebracht door de firma Postma.

Toen is met een groep vrijwilligers gestart met opknappen van de Chevrolet. Het houtwerk in de cabine is geschuurd en gelakt. De buitenkant van de Chevrolet ge-wassen en in de was gezet, de vakken schoongemaakt en ingericht. Maar toen bleek dat de radiateur vervangen moest worden omdat deze lek was. De kleppen van de motor zijn gesteld en er is een onderhoudsbeurt gedaan.

De bedrading is vervangen daar deze slecht was. Ook bleek dat de remmen niet goed werkten en toen is het hele remsysteem vervangen, hoofdremcilinder en remci-linders met de remschoenen . Verder is de MSA schoongemaakt en heeft men de VW motor gereviseerd.

Daarna is de Chevrolet ingezet voor trouwerijen, ophalen van nieuwe burgemees-ters , Sint Nicolaas intocht en afscheid collega’s.

In 2019 is de achteras vervangen zie verslag Achteras.

In 2023 is met een groep vrijwilligers de Chevrolet wederom een opknapbeurt uitgevoerd. Alle vakken zijn leeg gehad en geschuurd en geverfd . Daarna is de inrichting van de Chevrolet aangepast met materiaal wat we intussen hadden verzameld. De Chevrolet is nu weer voor vele jaren beschikbaar voor diverse activiteiten.